Friday 22 March 2013

Kąpiele

Moja przyjaciółka powiedziała mi kiedyś, że w Polsce panuje przekonanie, że choćby mama padała ze zmęczenia - dziecko musi być codziennie wykąpane.

W Anglii jak zwykle jest inaczej - ale, moim zdaniem lepiej - bo naturalniej! Po pierwsze dziecka nie kąpie się od razu po porodzie. Badania wykazały, że maź płodowa pokrywająca ciałko noworodka zawiera duże stężenie przeciwciał chroniących maluszka przed infekcjami, jak również ma właściwości nawilżające. Po co od razu zmywać taki skarb!?

Ogólnie dziecka nie myje się tu do czasu, kiedy odpadnie kikut pępowiny. Selenka zażyła pierwszej kąpieli kiedy miała 12 dni (kikut odpadł po 5)! Stwierdziłam, że jeśli będzie nieładnie pachnieć to wykąpiemy ją wcześniej:) Ale nawet po 12 dniach pachniała cudnie!

Kontunuując naturalne porady Anglików dziecko kąpane jest tylko w wodzie, bez żadnych chemicznych dodatków. Jeśli ma suchą, łuszczącą się skórę (co jest typowe dla dzieci urodzonych po terminie) ewentualnie można dodać do wody kilka kropel oliwy z oliwek. I oczywiście nie kąpiemy codziennie! Na początek dwa razy w tygodniu w zupełności wystarczą.

Po kilku pierwszych miesiącach zaczęłam używać oliwki i mydełka Bambino. Przydał się też szampon Bambino kiedy walczyłam z suchą skórą głowy wokół ciemiączka (naprawdę nie chcę używać określenia 'ciemieniucha' - co za okropne słowo!). Najlepiej wymasować bardzo delikatnie główkę dziecka oliwą z oliwek i zostawić ją na noc. Rano delikatnie wyczesujemy suche łuski i myjemy główkę dziecka szamponem Bambino (w przeciwnym razie włosy dziecka pachną jak sałatka:)

Przy zmianie pieluch również warto na początku wstrzymać się z używaniem chusteczek nawilżających i myć pupę dziecka wacikami z wodą. Jeśli pupa jest zaczerwieniona lub odparzona smarujemy ją cieniutką warstwą Bepanthenu.

3 comments:

  1. Jak zwykle praktyczne porady dla początkujących mam i nie tylko:)

    ReplyDelete
  2. Ja kąpie codziennie. Już bardziej z przyzwyczajenia, ale myję. Od urodzenia używam Ziajki (można kupić na Kamyku) i nigdy nie było żadnych podrażnień. Po kąpieli też wcieram oliwkę.

    ReplyDelete
  3. Hej Asia, ja na początku kąpałam raz w tygodniu, potem dwa razy a teraz tez codziennie - chociaz szczerze mowiąc bardziej z powodu rutyny - zeby moja mala wiedziala, ze zbliza sie pora na dobranoc - niz dlatego ze jest brudna... Nie uzywalam jeszcze Ziajki, chociaz chcialabym sprobowac (w ogole lubie Ziaje) - no i u nas tez oliwka musi byc! Pozdrawiam serdecznie:)

    ReplyDelete